fbpx
От категория: Разкази за всеки ден

АМЕРИКАНСКИ СТЕК

Едно време у нас живееше под наем една американска двойка. Елвис Пресли – младо момче с гелосана прическа, замечтан поглед и един вечен акордеон в ръце и съвсем младата, но вече пищна Доли Партън – тексаски талант, готов да покорява Балканите с дрезгавия си глас, бяха избягали от Голямата депресия през 30-те и ние ги прибрахме на третия етаж. „В една мансарда, точно под звездите“. Жената им носеше сутрин „виенска кифла с каничка кафе“ и ги чуваше как пеят песни от Борис Машалов. Беше страшно – лосанджелистки акцент, акордеон, гелосани прически и „Заблеяло ми агънце“. Пееха силно и провлачено, белким ги чуе и оцени дядото на Митко Пайнера или някой предвестник на „Ара Аудио Видео“.

Една вечер се качих при тях и им казах:

– Така няма да стане. Трябва да започнете да пеете по ресторанти и заведения, за да ви забележат. Така, само да врякате от терасата, няма да стане. – а всъщност проблемът ми беше, че от шума кокошките спряха да носят. Аз и на война съм бил – врагът думка, думка, па спре, а тия извадиха душата на тоя унгарски акордеон. Тая работа я споделих на дядото на Георги Русев и десетилетия по-късно фразата влезе в един филм. Филм без име ли беше, оркестър без барабанист без име ли, не знам.

И те ме послушаха. Дебютът им на сцена беше в една кафана –           „Долби Тиатър“, точно до гарата. Хората сърбаха боб яхния, мятаха по една до три ракии в търбуха и слушаха “Jail rock” и “Love me tender”. Клиентите не разбираха текстовете, но ги чувстваха правилно – на първата си чупеха столове от гърбовете, а на втората танцуваха блусове, като плачеха на раменете на партньора. Накрая  Партън ги тушираше с “Jolene”.

Постепенно славата им се понесе над града и те се преместиха да пеят в „Скокливото козле“ на центъра, от там минаха в „Гроша“ срещу градските езера, напуснаха квартирата при мен и след две години вече пееха в казината в Лас Вегас. Станаха голяма работа –  Пресли смени 64-басовия акордеон с китара, а Партън направи още по-голям бюст, даваха ги по телевизията, радиата, вестниците пишеха статии за тях.

Бях сигурен, че са ме забравили, къпят се в слава, пари и наркотици и обикалят земното кълбо за радост на феновете и мениджърите си, когато една вечер на вратата ми се потропа по-настоятелно. Помня, че беше 1969г., защото предната вечер бяха кацнали на луната и до три дни чаках камък от луната по пощата. Имам отделна история за квартирантския живот на Нийл Армстронг при мен, но да се върнем на певците. Слязох до вратата по клефки и кого да видя…

Бяха дегизирани, разбира се, шушлякови якета от Кореком, тъмни очила и невзрачни дънки „Панака“ и за двамата. Прегърнахме се като стари приятели. Отронихме и по някоя сълза, едра като грозд памид. Вдигнах тъщата на ура, за да сготви на скъпите гости. Притъкмих маса на двора и до половин час тъщата беше направила перфектни стекове със сос „Алабама“, от които се носеше пара на тънки струйки, до тях се кипреха бейби бургери, пилешки крилца и две кофи студена кока-кола. Децата се разкефиха на старите си дружки и се почнаха едни туистове, едни кънтри въртележки, рокендрол танци, степове, стана страшно. После Краля извади една китара, включи микрофона в трифазния ток за банцига и започна:

– Оne for the show, two for the money – и жена ми се разпищя от кеф като Монсерат Кабайе. Сигурен съм, че я чуха чак на българската станция на Антарктида.

Беше епична нощ. На сутринта Пресли и Партън се бяха изсулили като мокра връв. Кралят беше оставил на жената една бележка на английски. Започваше така „you are always on my mind….”,  а аз имах бележка от Доли Партън. В нея пишеше на български: „Взех осем яйца от кокошарника, не ме съди строго, прости ме и веч прощавай…“

Още ми е драго като си спомня.

Калин Василев

Абониране
Уведоми за
0 Коментари
Вътрешна обратна връзка
Виж всички коментари

Оставете коментар - участвайте в дискусията

За да коментирате под тази публикация е необходимо да сте регистриран/а в сайта на Стършел. Регистрирайте се безплатно още сега или влезте в профила си!

Още от "Стършел"

МЕЧО ПУХ И БЪЛГАРСКАТА ПОЛИТИКА

От Мечо Пух българската политика взима много абсурдни идеи, които реализира по смешен начин. От българската политика Мечо Пух не взима нищо - и така си е съвършен. Но ако реши да кльофне в несъвършенството, ще му помогнем, като му подарим някои свои изконни принципи. Първият е за противното Аз. Имам предвид противоположното, но и противното звучи добре. През 1990 българските...

Продължете

ЧОРАПЪТ ДА СИ ЗНАЕ ОБУВКАТА

Около фонтана в „Тригълника на властта” пак има протести - този път недоволството и освиркванията са за президента. Но колко абсурдно, тези, които днес го освиркват, преди три години му падаха на колене. А на президентските избори гласуваха за него и му осигуриха втория мандат. Чак сега ли демократичните хора  разбраха кой  е Радев? Къде гледаха през всичките тези години? Аз...

Продължете

ЗЛАТЕН ВЕК ЗА НАШ ЧОВЕК

Увлечени в еуфорията  за наградата „Букър”, която Георги Господинов получи за романа си „Времеубежище”, медиите не обърнаха внимание на други едни награди. Наградите на Министерството на културата, които бяха обявени в навечерието на 24 май. Сред отличените със „Златен век” (къде с огърлие, къде без) са бивши културтрегери от Живко­вия режим и Живковата ДС. Като започнем от Георги Йорданов, бивш министър...

Продължете

ПЛАЩАМЕ ЗА СТАРО СЪДЕБНО ШОУ

Каква е разликата между съда в Страсбург и нашенския? Европейският съд действа със скоростта на космическа ракета, докато българският се движи по-бавно и от неподвижен сфинкс пред египетска пирамида. Примерите за това са многобройни, но сега ще хвърлим поглед само към  делото срещу семейство Баневи. Ако някой изобщо си спомня, че има такова. Преди пет години – през октомври 2018-а, Николай...

Продължете

Прочетете новия "Стършел"!

Подаръци "Стършел"

Върнете паролата си

Моля въведете e-mail адреса си или потребителското си име

0
Моля, оставете коментар.x