Когато Бог създаде Земята, сгреши. Събра планината Пирин с реката Струма и стори просека, която нарече Кресненско дефиле. Като фен на водните спортове даде път за лодки, но не и за коли – а не му пречеше да пораздели реката от планината. Така – поради божествено недомислие и теренни проблеми – магистрала „Струма” продължава да си съществува във вид на… папки. По нея си блъскат главите още от далечната 1974 г. поне десет правителства, с което тя бие със 7 години АЕЦ „Белене” по „виртуална дълговечност”. Ще излезе прав Аурелио Сесилио, отговарящ в ЕС за инфраструктурите, който в един момент попита „Ще построите ли „Струма” този век”?…
Дотук – добре. Ами нататък?
Страда днес обектът, разкрачен между родни „да” и европейски „не”. Върви битката на строителни интереси, на бюджетни салта, на приятелски сговорки. Ето нещата към днешна дата: от предложени пет проекта Агенция „Пътна инфраструктура“ хареса този, при който едното трасе минава по стария път, а другото по планинския релеф. Именно за пътя по билото е битката – ако той мине с тунел 15 км. ще намажат миньорите; ако следва релефа (с 400 м. денивелация!) ще спечелят пътищарите и мостоваците. А за тунела били нужни чуждестранни изпълнители (да – комисионите отвън са по-дебели от родните). Щото у нас нямало качествени.
А и заради игрите с парите. Кандидатстваме пред ЕС за 267 млн. евро – но там ни засякоха, че сме завишили с 40 млн. одобрената план-сметка. Миналия месец ни върнаха т. нар. апликационна форма с мотива, че броят на мостовете, естакадите и тунелите е фалшиво завишен, че не са спазени строителните срокове и еконормативите – и предупредиха, че ако продължаваме с фискалните гимнастики, ще ни анулират субсидията.
Премиерът Борисов вече е гневен и заяви, че накрая ще спре обекта. Не иска да го вземат за канарче – знае, че по евростандартите километър магистрала струва 3,5 млн. евро, а у нас достига абсурдните 12 млн… (Говори се, че някои играчи нарочно бавят сроковете, за да ни откаже ЕС субсидията и да си строим обекта само с наши пари,
отървавайки се така от досадния контрол на Сесилио, Кьовеши и др).
Междувременно НТС по транспорта и Асоциацията на инфраструктурните инженери предложиха вариант на трикратно по-малка сума – ала кой ти слуша тези наши вещи и световноизвестни специалис-
ти. Нещо повече – „групата по интереси” около АПИ ги обвини, че никой не им е поръчвал проекта и няма защо да „си пъхат гагата”…
Намеси се още едно и немаловажно възражение – как ще се рентира трилентова магистрала за само 12 хил. коли на денонощие, при 30-40 хил. за други аутобани…
Забавянето мина и в социален план. Учреди се НПО „Магистралки без магистрали”, която ще протестира тези дни на жълтите павета с плакатите „Живот без акт – жива мъка!” и „Г-н Борисов, не ни хвърляйте на трудовата борса!” Към жриците от Кресна и Крупник ще се присъединят техни колежки от Слънчев бряг и Дунав мост, а също оставени на сухо тир-шофьори.
Наско Мандаджиев