fbpx
От категория: Каква стана тя

НЕПОПУЛИСТКА ТЕЗА

МОБИЛНА МОБИЛИЗАЦИЯ

Много ни се искаше да попитаме, ама нямаше как, какво мислят самите шофьори за пакета „Мобилност-1”. По медиите се изказваха и дружно го заклеймяваха всички други – собственици на превозвачески фирми, разни  сдружения, съюзи и асоциации, правителствени чиновници и политически джамбази – тук и в европарламента. Техни делегации посрещаше президентът, министри, председатели на агенции и комисии. Такава мобилизация не бяхме виждали досега. Все едно гледахме руския плакат от Втората световна – „Родина завьот”. Стигна се и до комичната ситуация наш министър и висши служители да отидат в Брюксел на протеста, за да клечат на площада, сякаш нямат властта да приложат подходящи форми на несъгласие. И в цялата тази кохорта не се видя нито един тираджия. Поне да бяха изкарали някой да изчете каквото са му написали шефовете. Но не. Една пълна изолация като в едни уж отминали времена.

Няма как да не са ви убедили вече, че е разработен пъклен план от  западните страни да заграбят превозваческия бизнес на няколко източноевропейски страни и по този перфиден начин да съсипят икономиката на въпросните държави, сред които е и нашата. Според него на шофьорите на всички държави в ЕС трябва да се осигурява по време на командировката им преспиване в стая с легло и веднъж месечно да могат да се връщат за ден-два да видят семейството си или в централата на фирмата, за да отдъхнат. Представяте ли си! Подло, нали? По-добре било, казват нашите работодатели и пригласящият им хор, положението да си остане както досега – да спи шофьорът на седалката след целия ден въртене на волана, да си умива лицето с канче вода и да пикае на задната гума. А пък за връщане в къщи да не говорим.

Ще се скара с жена си, ще издърпа ушите на ученика, че е развалил успеха си и след такива преживявания как ще работи!

Ясно е, че не повече от десетина дни са нужни на един български камион да занесе стока в западна Европа и да се върне натоварен обратно. Това  означава поне два-три пъти месечно шофьорът да си е вкъщи. И какъв е тогава проблемът, че ще се връща само един вместо три пъти. Но истината е друга. Той не прави курс отиване и връщане, а само отиване. И там стои с месеци, за да работи на местния пазар за българска заплата, в повечето случаи с минимални осигуровки и да живее скотски, за да може така да подбива конкуренцията шефът му и да печели за сметка на крепостния му труд. Затова е страхът на заинтересованите, че няма да издържат всички, ако се приеме този план. Защо? Нима другите шофьори също спят в кабината си и сега ние ще хлътнем с тези разходи? Нима тези примитивни условия, в които са поставени по необходимост да се трудят и живеят, са нормални? Нима е лукс веднъж месечно да се прибереш за малко у дома? Ако такива разходи могат да съборят една фирма, то представяме си каква е тя. И може би е по-добре да фалират няколко такива дикенсови капиталисти, за да спрат останалите да се отнасят така към хората си както по време на социализма, когато обезличаването беше практика и човекът се считаше просто за винтче  в механизма на „новия строй”.

Ето затова искахме просто да се чуе и думата на самите шофьори, а не да ги третират като безгласни същества. Нищо повече. За да не вземат някой ден тези хиляди души, на които сега отнемаме дори правото на мнение, да донесат на връщане от Франция от онези жилетки – светлоотразителните.

Иван Сариев

Оставете коментар - участвайте в дискусията

За да коментирате под тази публикация е необходимо да сте регистриран/а в сайта на Стършел. Регистрирайте се безплатно още сега или влезте в профила си!

Още от "Стършел"

мИСТЕРИЯТА НА БЪЛГАРСКИТЕ ГЛАСОВЕ

Хакерите са за това – да бърникат из интернет пространството, да блокират сайтове, които не им харесват, и да объркват кореспонденцията между институциите. Преди дни в редакционната поща попадна проектът за изборен кодекс на една от парламентарно представените партии, изпратен до почти коалиционните є партньори. Тъй като никой няма време и търпение да изчете всичките сто и деветдесет страници, ние сме...

Продължете

Йожен ЙОНЕСКО (1909 – 1994)

МОМИЧЕ ЗА ЖЕНЕНЕ Пиеса в едно действие Госпожата носи шапка с изкуствени цветя, закрепена с голяма игла, държи чанта, облечена е в дълга рокля и виолетов жакет. Господинът е в редингот, с черна вратовръзка, дантелени маншети, има бяла брада. Двамата са седнали на пейка в парка. ГОСПОЖАТА: Мога да ви кажа, че моята дъщеря завърши учението си с отлични оценки. ГОСПОДИНЪТ:...

Продължете

СЛЕД КАТО МЕ ПРОБИХА

Когато ме пробиха някъде, миг преди да отворя единственото си око към света, потръпнах от ужас! Настина беше потресаващо. Да, уви. Най-злокобните ми съмнения се оправдаха. Бяха ме издълбали в някакъв си кавал-провинциа­лист! В един български селянин! Къде бе гледал баща ми, свределът, произведен в бляскавата немска провинция Северен Рейн - Вестфалия! Къде се бе отнесла майка ми, острата пила, която...

Продължете

ЧИНИЯТА НА ВЪЗДИШКИТЕ

ЧИНИЯТА НА ВЪЗДИШКИТЕ Калоян Паргов, функционер на БСП, почти двойник на Вълко Червенков – като  мислене и като излъчване, връчил награда на млада архитектка. Наградата е за „Съхранение и нов живот на наследството”, а архитектката  Дора Иванова е отличена с нея заради усилията є да възроди „чинията” на Бузлуджа – паметника на комунизма, издигнат в началото на 80-те. И сто награди да...

Продължете

Върнете паролата си

Моля въведете e-mail адреса си или потребителското си име