fbpx
От категория: Класика в жанра

КАК СЕ ПИШЕ ОПЕРА

Джордж Бърнард ШОУ (1856 – 1950)

Онзи ден един актьор издаде книга с наставления как се пише добра пиеса. Планът му беше твърде прост. Вземете всички средства, които предизвикват гръм от аплодисменти в съществуващите досега пиеси; прави се нова, като се свързват всички тези елементи, и – готово. Ако тази книга сполучи, възнамерявам да напиша подробен трактат върху композирането на опери. Зная доста неща, които биха били от голяма полза за всеки млад композитор. Например, когато двама влюбени са едновременно на сцената, трябва непременно да гледат към луната или звездите или пък да зяпат екзалтирано, докато цигулките леят омайни звуци под сурдинка.

За мечтателни ефекти тоничните педали, патентовани от Гуно и Бизе, се оказват полезни. Разполагаме ли с голям оркестър, внушителни мелодии се постигат, при това със силно и всеобщо впечатление, като се използва четвърта струна на цигулките. Ако героинята е сама на сцената, едно бързо, развълнувано движение, подсказващо нетърпението є час по-скоро да се види със своя любим и достигащо кулминация чрез мощен инструментален и вокален взрив, когато любимият се втурва на сцената и почва без нито миг колебание да я прегръща страстно, непременно ще направи публиката бездиханна. Хармоничната разработка на тази ситуация е толкова проста, че всеки ще я усвои само с няколко урока. Дамата първо трябва да изпее името на мъжа с ноти от акорда на доминантата на седма степен, и то в много необикновена тоналност; сетне мъжът изкрещява името на дамата една степен по-високо с нотите на още по-голям дисонанс и накрая двамата експлодират едновременно.

Цялата ситуация може да се повтори в последното действие, с тази разлика, че сега мъжът трябва да бъде отначало сам. Нещо повече, той трябва да се намира в мрачна тъмница, не по-широка от сцената на театър „Ковънт Гардън“, и трябва да очаква екзекуцията си за следното утро. Причината да се постави мъжът, а не жената в тази ситуация може да се търси в неучастието на жените в политиката, поради което те не могат да бъдат осъждани на смърт, задето са ръководили патриотични въстания, но от това характерите им никак не ще страдат. И все пак политическото неучастие на жените често бива успешно компенсирано, като ги караме да полудяват в четвърто действие или да убиват някого, по възможност собственото си дете. При тези обстоятелства жената може да изпее почти всичко, което пожелае, стига то да бъде внушително, за да подхожда на душевното й състояние, и може да заеме мястото на мъжа в затворническата килия през следващото действие, без да изгуби моралното одобрение на публиката. Импозантните сцени на полудяване, макар да са много приятни, когато нещастието на героинята се представя така, че да възприеме игривия вариант на състезание по умение с първата флейта, която трябва отчасти да подражава на гласа и отчасти да му акомпанира в терца, вече не са на мода. Далеч по-добре е драматичната опера да бъде напълно модерна по стил…

А оттук преминавам на друга мисъл: кое е по-лошо да изтърпиш докрай в театъра – актьорска пиеса или опера на певец.

Преди да успея да реша въпроса, часовникът удари и изведнъж се сетих, че ако изгубя още миг, ще изпусна влака в един и петдесет и пет за „Кристал Палас“, където трябваше да бъде в два и четирийсет и пет, за да присъствам на представлението на новата опера на господин Джордж Фокс, наречена „Нидия“.

Либретото на „Нидия“ е съвсем ново за мен. То започна с шумна тълпа, която пееше:

Дини, дини, едри дини,
зрели, сочни, и маслини,
и смокини, пчелен мед –
туй купете най-напред.
Има дивеч, стриди пресни,
чак от Англия далечна.
Хей, насам, насам елате!

Мелодията и всичко останало напомняше „Кармен“, като изключим стридите; но можем да се съмняваме доколко те са пресни, след като са изложени за продан под палещите лъчи на италианското слънце.

После се появи едно сляпо момиче с лайтмотив, също подобен на мотива на ревността от „Кармен“, а след него – главната героиня, любовник, отрицателен герой – изобщо, както си му е редът. Отрицателният герой, помпейски жрец, извърши обред в един храм по типа на този в „Аида“. Любовникът влезе в храма и тласна жреца надолу от жертвения пиедестал, за който подвиг го замъкнаха в затвора – много справедливо според мен – въпреки молбите на главната героиня. Там той попадна в обща килия с един назарянин, който положи големи усилия и постигна известен успех да го убеди колко е прекрасно да бъдеш разкъсан от лъв на арената. А след това главният герой, любовникът, подкрепян духом от назарянина, бе хвърлен на лъва, при което Везувий изригна облаци от блясък и червени пламъци.

Накрая облаците се разпръснаха и получихме хубава и ярка композиция на героя и героинята, тръгнали по море в галера със сляпото момиче; то не се бави много и се хвърли надолу с главата във вълните за голяма почуда на всички освен на главния герой, който без да направи никакъв опит да го спаси, подхвана гръмовно „Салве етернум“ („Вечна слава“), точно когато очак­вах да започне с друго:

Устни розови немеят
и мехури пускат те;
да се хвърля аз не смея,
сбогом, миличко дете!

Превод: Христо КЪНЕВ

Оставете коментар - участвайте в дискусията

За да коментирате под тази публикация е необходимо да сте регистриран/а в сайта на Стършел. Регистрирайте се безплатно още сега или влезте в профила си!

Още от "Стършел"

ЕДИН ЗАДРЪСТЕН КАЗУС

В Сатиричния театър „Алеко Константинов” от известно време се играе спектакълът „Една задръстена звезда” от Слав Танев и Боряна Иванова. Режисьор: Калин Сърменов. Режисьорът сигурно е този, но за авторите на текста не е сигурно. По-вярно ще е да се каже, че автор на пиесата е нашият колега, стършелът Йордан Попов, напуснал ни в края на 2015. Малко предистория: През 2015...

Продължете

Директно от играта

Здравейте, драги приятели на най-красивата игра! Днес коментаторският ни пункт е разположен в зала 12 на Градския съд, където ще проследим пряко първото за сезона открито съдебно заседание срещу Иван Петров - Изверга, подсъдим по 92 обвинения в рекет, въоръжени грабежи, документни измами и неправилно паркиране. Ще приключи ли вечното дерби между Изверга и закона, ще влезе ли той в затвора?...

Продължете

СТОКОВАТА БОРСА НА СИНА МИ

Миналата седмица от правителството ми се обадиха да погледна Плана за възстановяване на лаптопа, преди правителството да подаде оставка, за да спазим сроковете. За да кротува 2-годишният ми син, му дадох телефона. За няма и два часа оправих всички критични грешки, дадох детайлно насоки какво да включат още и накрая си взех телефона от детето. Оказа се, че нашият влязъл в...

Продължете

КОНКУРС “ЗИМНИ ПРАЗНИЦИ”

ПРАЗНИЧНО КАФЕ Пенсионерският клуб беше саморъчно направена постройка пред блока, вътре с печка кюмбе и чистак новичка машина за кафе, подарена от внука на дядо Марин – клубния председател. Тя бе от най-модерните, които сами мелят кафе, сами правят всичко, даже и говорят на няколко езика. Старците така употребиха машината, че тя заговори на китайски и когато трябваше да й се...

Продължете

Върнете паролата си

Моля въведете e-mail адреса си или потребителското си име